DIETA NA STRES OKSYDACYJNY

stres oksydacyjny

Prowadzisz szybki tryb życia, nie masz chwili na odpoczynek i dużo się stresujesz?

Jeśli nie uprawiasz sportu i nieprawidłowo się odżywiasz, jesteś wystawiona na stres oksydacyjny. Sprawdź, czym się charakteryzuje i jakie są jego skutki.

Co to jest stres oksydacyjny?

Stres oksydacyjny rodzi się w wyniku zakłócenia harmonii w organizmie, kiedy wolne rodniki zdobywają dużą przewagę nad usuwającymi je antyoksydantami. Procesy metaboliczne zachodzące w ludzkim organizmie powodują tworzenie wolnych rodników, czyli cząsteczek posiadających wolny elektron.

Stres oksydacyjny może powodować takie choroby jak: miażdżyca, przewlekła obturacyjna choroba płuc, cukrzyca, choroby serca, stany zapalne, choroby neurodegeneracyjne (Parkinson, Alzheimer), reumatoidalne zapalenie stawów.

Przyczyny i przejawy

Dynamiczny tryb życia, zbyt duża konsumpcja przetworzonej żywności, zabrudzenie środowiska i duża dawka stresu to najkrótsza droga do stworzenia stresu oksydacyjnego. Początki są bardzo błahe i objawiają się zazwyczaj bólem głowy, kłopotami z trawieniem, zaparciami, kłopotami tkanki skórnej oraz bólami mięśniowymi i stawowymi. Organizm przesyła sygnał, że coś jest nie tak. Nie ignoruj go, bo może to być początek stresu oksydacyjnego. Kolejnym etapem jest obniżenie ilości składników odżywczych we krwi. Następstwem stresu oksydacyjnego jest powstawanie stanów zapalnych. O jego obecności w organizmie mogą świadczyć również: duży poziom cholesterolu LDL we krwi czy przedwczesne starzenie się skóry.

Acerola witamina C

Dieta klucz do sukcesu. Jeżeli będziesz żywić się w korzystny sposób, możesz uniknąć skutków które powoduje stres oksydacyjny. Prawidłowo ułożona dieta powinna poprawiać odporność organizmu a także mieć w sobie antyoksydanty. Racjonalne odżywianie nie tylko polepsza stan zdrowia, ale także samopoczucie. Warto też wprowadzić aktywność fizyczną, dzięki której zwiększa się poziom hormonów szczęścia.

Produkty obfite w antyoksydanty

Warzywa: brokuły, marchew, pomidory, zielona papryka, szpinak, pietruszka, szparagi, buraki, kapusta, brukselka, karczochy, ogórki, dynia, cebula, czerwona papryka, czosnek, groszek, fasola, soja
Owoce: jeżyny, jagody, truskawki, maliny, porzeczki, kiwi, ananas, śliwki, morele, jabłka, mango, brzoskwinie, winogrona, czereśnie, pomarańcze, grejpfrut, arbuzy, cytryna, gruszki
Pełne ziarna: owies, otręby, jęczmień, kukurydza
Przyprawy: goździki, oregano, kurkuma, cynamon, kmin rzymski, kardamon, bazylia, nasiona gorczycy, kolendra, tymianek
Orzechy: włoskie, ziemne, laskowe, migdały, pistacje
Inne: ryby i owoce morza, siemię lniane, nasiona słonecznika

Witamina c w żelkach

Unikaj:
– niezdrowej przetworzonej żywności
– smażonych, przypalonych potraw (podczas smażenia powstają niekorzystne dla zdrowia związki aminowe, obecne także w produktach przypalonych)
– alkoholu oraz papierosów
– dużej porcji cukru
– nieczystego środowiska
– nerwów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *